THEOPHANIES
Today’s readings recount three theophanies, or particular manifestations of God’s presence. The prophet Isaiah is caught up in a dramatic scene of heavenly worship, with a royal throne, burning embers, and seraphim singing, “Holy, holy, holy.” Isaiah is overwhelmed. In the responsorial psalm, the assembly adds its own worship to that of the seraphim: “In the sight of the angels, I will sing your praises, Lord” (Psalm 138:1). Paul reminds the Corinthians of his own experience of a post- Resurrection appearance of the Lord, making him an apostle, but one “born abnormally” (1 Corinthians 15:8), since he had no ac-
quittance with the earthly Jesus. The first of those who did know the earthly Jesus were surprised by fishing advice from the teacher who had commandeered Simon’s boat, resulting in an extraordinary catch. Although less colorful than those of Isaiah or Paul, this theophany was just as overwhelming.
Copyright © J. S. Paluch Co
TEOFANÍAS
Las lecturas de hoy relatan tres teofanías, o manifestaciones de la presencia de Dios. El profeta Isaías se ve atrapado en una escena dramática de adoración ce- lestial, con un trono real, brasas ardientes y serafines que cantan, “Santo, santo, santo”. Isaías está sobrecogido. En el salmo responsorial, la asamblea añade su propia adoración a la de los serafines: “A la vista de los ángeles, cantaré tus alabanzas, Señor” (Salmo 138:1). Pablo recuerda a los corintios su propia experiencia de una aparición del Señor después de la resurrección, lo que lo hace un apóstol, pero “nacido de forma poco común” (1 corintios 15:8), ya que no conoció a Jesús de carne y hueso. Los primeros que sí conocieron a Jesús de carne y hueso se sorprendieron por los consejos de cómo pescar que les dio el maestro que había solicitado subir a la barca de Simón, y como consecuencia obtuvieron una pesca extraordinaria. Aunque menos pintoresca que la de Isaías o Pablo, esta teofanía fue igual de extraordinaria.
Copyright © J. S. Paluch Co