The Holy Spirit is Promised
In today’s readings there is a constant allusion to the Holy Spirit, promised by Jesus. He comes to tell them that the “passage from him to the Father” does not mean “empty” or “absence”. His presence among his own is assured even after his departure: “I will not leave you helpless, I will return… I am with my Father, you with me and I with you”. This promise comes immediately after the affirmation: “I will ask the Father to give you another Advocate, who will always be with you.” He ensures the permanent presence of the Person of Christ in his Church and that his saving work is internalized
and assimilated by his followers. Thanks to the Spirit, the resurrection has meant for Jesus the possibility of a new, deeper and more perfect way of making himself present to his own. In the remaining two weeks of Easter, the Risen One prepares us to live the mystery of his “absence”. We belong to the generations that already from the beginning deserved the “beatitude” of those who, as Christ said to Thomas, “believe without having seen.”
La Promesa del Espiritu Santo
En las lecturas de hoy hay una constante alusión al Espíritu Santo, prometido por Jesús. Viene a decirles que su “paso al Padre” no significa “vacío” ni “ausencia”. Su presencia entre los suyos está asegurada aún después de su marcha: “No os dejaré desamparados, volveré… Yo estoy con mi Padre, ustedes conmigo y yo con ustedes”. Esta promesa viene a renglón seguido de la afirmación: “Yo pediré al Padre que os
dé otro Defensor, que esté siempre con ustedes”. Él asegura la presencia permanente de la Persona de Cristo en su Iglesia y de que su obra de salvación vaya siendo interiorizada y asimilada por sus seguidores. Gracias al Espíritu, la resurrección ha significado para Jesús la posibilidad de una forma nueva, más profunda y perfecta, de hacerse presente a los suyos. En las dos semanas que quedan de Pascua, el Señor Resucitado nos prepara para vivir el misterio de su «ausencia». Nosotros pertenecemos a las generaciones que ya desde el principio merecieron la «bienaventuranza» de los que,
como Cristo le dijo a Tomás, «creen sin haber visto».